lørdag 17. oktober 2009

bemalte mønstre - Galleri BOA

Ulike arbeider men de fleste oppbygd på samme grunnform.
Vist på Galleri BOA 1. - 18. oktober 2009

Fra pressemelding:

1. Oktober åpner Galleri BOA utstilling med Astrid Slettevold!

BEMALTE MØNSTRE
1 – 18. oktober

Astrid Slettevolds malerier tar utgangspunkt i et fastlagt mønster, som går igjen i alle bildene hun viser hos Galleri BOA. Samtidig fremstår de gjennom ulike fargekombinasjoner som svært forskjellige. Fargevalgene skaper assosiasjoner som kan trekke tankene mot ulike kulturer, eller mer abstrakte og personlige følelser. Noen av bildene vil kunne vekke tanker som det trygge og kjente. De kan minne oss om en pute som bestemor hadde i sofaen eller sengeteppet på hytta, og referansene vil være personlige og knyttet til våre individuelle historier. Andre bilder er malt i farger som fører tankene mot fjerne steder og fremmede kulturer. De kan minne om en reise man en gang var på, vekke den gamle drømmen å se pyramidene, eller dra til verdens ende. Maleriene har titler som Mine norske aner og Persisk pasjon og slik understrekes hvordan fargene kan trekke tankene mot både det hjemlige og det orientalske selv om mønsteret er identisk. >
Fargevalgene springer ut av Astrid Slettevolds interesse for vegetasjon, og assosiasjoner til lukt og smak av ulike landskap. De litt tunge norske fargene er et produkt av vårt lands ressurser (plantefarger og jernoksyder fra jorda mm) mens andre steder kan ha et annerledes klima med annen vegetasjon som gir seg utslag i atter andre farger. Ideen om at fargene dantes ut av naturressursene danner mentale forestillinger om lynne og humør hos ulike kulturer er et spennende perspektiv. Kanskje har vi også med et selvoppfyllende profeti å gjøre, hvor fargene vi bruker i hverdagen fyller oss med energi på forskjellige måter og påvirker vår kollektive identitet.

Bemalte mønstre er en serie med malerier hvor kunstneren har ønsket å fjerne sitt eget fokus på form, for slik å kunne konsentrere seg mer om fargene. Etter å ha lagt opp et forholdsvis rigid system for seg selv som underlag, brytes prosessen opp gjennom eksperimenteringen med farger og nyanser, og paradoksalt nok trer formen fram som helt sentral i kraft av repetisjonen. Selv om organiseringen av flatene gjøres i arbeidsoppstarten er det fargevalget som gir ideen om arbeidets innhold og karaktertrekk, men det repeterende mønsteret skaper et fokus på formen som det er umulig å komme utenom. Gjennom de forskjellige assosiasjonene som fargene vekker står formen fram som universell, og man ser både likhetene og ulikhetene som preger vår visuelle verden, med sin historie og sine geografisk betingede muligheter.

Hans E. Thorsen



Ett tusen tessera
format: 63 x 63 cm

Mose og lyng
format: 63 x 63 cm

Tilnærming
format: 63 x 63 cm


Plain pattern
format: 63 x 63 cm

The Beam
125 x 96 cm

sommerens søte kløe
100 x 130 cm

Bestemors hus
145 x 41 cm

Tiden rinner
145 x 41 cm

Nettverk
145 x 41 cm


norske aner III
format: 105 x 41 cm

persisk pasjon
format: 105 x 41 cm

norske aner II
format: 105 x 41 cm

norske aner I
format: 105 x 41 cm

Nøttehøst
format: 105 x 41 cm

matiné
format: 105 x 41 cm

Mandala Lght (SOLGT)
format: 105 x 41 cm

Glemselens dal
Format: 145 x 145 cm

Periwinkle Blue
format: 145 x 145 cm

Fertilitet
Format: 105 x 150 cm

nøkternhet
format:63 x 63 cm


1 kommentar:

Siris test sa...

Nydelig Astrid! Jeg ser mønstrene blir mer flerstemte - det er skikkelig ornamentikk. Dette får meg til å tenke på en vanlig salme som jeg en gang hørte i egyptisk, koptisk versjon. Det tok en stund før jeg oppdaget salmen slik jeg kjente den,- den var en gjenklang, som en liten melodistripe viklet inn i en katedral av ornamentikk i lyd. Takk for at du viser bildene dine Astrid! Jeg har vært mye syk i høst så jeg har ikke orket å gå på noe særlig - men nå ser jeg det jo her! Takk og alt godt til deg :)